آغوز

طبقه بندی موضوعی
پیوندها
  • ۰
  • ۰

 سخنرانی حاج آقا فائق در سال 1388 به مناسبت میلاد امام حسن عسکری ع

برای دانلود صوت این جلسه به سایت ماء معین مراجعه نمایید

فایل ورد و پی دی اف این سخنرانی را نیز میتوانید دریافت نمایید.



·         فقط بیست و هشت بهار از عمر امام حسن عسکری ع سپری شد.

خلفای بنی عباس کاملا مراقب بودند که آخرین حجت خدا که فرزند امام حسن عسکری بود و بنا به فرمایش پیامبر که مکرر فرموده بودند "یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا"[1] ،زمین را از قسط و عدل پر می­کند چنانکه از ظلم و چور پر شده باشد،  برای اینکه به حضرت حجت دست یابند تا بساط ظلم خود را ادامه بدهند فشارهای زیادی بر امام هادی ع وارد کردند و ایشان را از مدینه به شهر سامرا آوردند و در محله عسکر زندانی کردند.

 

·         اغلب دوران امامت ایشان در سلول انفرادی یا در زندان­هایی که هم بندی داشتند گذشت و ملاقات شیعیان در راه و کوچه که خلفا ایشان را می­خواندند و گاهی هم می­توانستند خدمت ایشان برسند.

در نتیجه اطلاعات زیادی از ایشان در دست نیست اما وجود آن حضرت چنان بود که برای دوست و دشمن فضائل ایشان همچون خورشید در میان آسمان روشن شد.

 

·         در این مدت اتفاقاتی رخ داد که نشان داد که ایشان حجت خدا هستند و حساب­شان از مرد عادی جدا است.

o       در یکی از زندان ها زندان بان باید در خانه خودش ایشان را زندانی کرد و به ایشان بسیار سخت می­گرفت حتی برای خوراک و آب. طوری که عیال آن مرد گفت این زندانی تمام روزها روزه و شب ها به عبادت مشغول است و با کسی هم سخن نمی­گوید، چرا این قدر به او سخت می­گیری؟ اما آن زندان­بان توجهی نکرد و برای خوش خدمتی به هارون عباسی خلیفه آن زمان، حضرت را در برکه سِباع زندانی کرد. برکه سِباع، برکه­ای بود که شیرهای درنده را در کنار آن نگهداری می­کردند.در حالی حضرت را زندانی کردند که مدتی بود شیرها چیزی نخورده و گرسنه بودند، با این هدف که شیرها به ایشان حمله کنند و ایشان را از بین ببرند. بعد از مدتی زندان­بان برای سرکشی برگشت و دید حضرت با آرامش ایستاده اند و مشغول نماز هستند و شیرها دور حضرت حلقه زده­اند و به حال تواضع دست­های خود را روی زمین گذاشتند و پاهای شان را جمع کردند و روی زمین نشسته اند و در حال مشاهده صحنه عبادت حضرت هستند.[2] [a]

 

o       هارون عباسی استری داشت که به شدت چموش شده بود، نه سواری می­داد و نه حتی می­شد روی او زین بگذارند و با لگد پراکنی استر هیچ کس جرات نزدیک شدن به آن را نداشت. خلیفه برای این که حضرت را نابود کند به ایشان گفت که آیا می­توانی این حیوان را آرام کنی و بر او زین ببندی و سوارش بشوی؟ حضرت دست خودشان را بر پشت استر گذاشتند و حیوان عرق شدیدی کرد و بعد حضرت زین بستند و بر آن سوار شدند و بعد حیوان را به او تحویل دادند.[3]

 

 

·         از فرمایشات امام حسن عسکری که برای زندگی روزمره­مان کاربرد دارد:

1.       اَشَدُ الناس اِجتِهادً مَن تَرَکَ الذُنُوب، اَزهَدُ الناس مَن تَرَکَ الاحَرام ، اَعبَدُ الناس مَن اقامَ عَلَی الفَرائِض[4]

کسی پر تلاش­تر از همه است که از گناهانی که برایش رخ می­دهد فرار کند و زاهدترین مردم کسی است که وقتی با حرام مواجه می­شود از آن دوری می­کند و عابدترین انسان کسی است که بر واجبات استقامت به خرج می­دهد و شد شد، نشد نشد رفتار نمی­کند.

 

2.       أَقَلُّ النَّاسِ رَاحَةً الْحَقُودُ [5] .

حقود یعنی کینه ورز، کسی که وقتی از دیگری آزرده می­شود فراموش نمی­کند و دنبال انتقام است. این آدم به این نیت می­خواهد تسویه حساب کند تا طرف مقابل دیگر این نوع رفتار ناشایست (از نظر خودش) را نداشته باشد و او راحت زندگی کند.

طبق حدیث از همه کمتر آسوده خاطر کسی است که کینه ورز است و اضطراب و ناراحتی دارد.

راه آرام کردن این است که مانند کسی که ناراحت نشده و کینه ندارد با آن شخص با چهره گشوده و تواضع برخورد کنید ، رفتار او رفته به رفته از بین می­رود. شر الوجه یذهب ببهائه، با گشوده رویی کینه­ها به تدریج از دل زدوده می­شود.


 




 

 

 

 

 

 





[1] کتاب سلیم: ج2، ص567؛ الغیبة (الطوسی): ص50 و...

[2] کافی ج ۱ ص۵۱۳

[3] الارشاد: ج2، ص328

[4] تحف العقول: ص489

[5] بحار الانوار، علامه مجلسی، ج75، ص373، ط بیروت



[a] علی بن محمد، عن بعض أصحابنا قال: سلم أبو محمد علیه السلام إلى نحریر فکان یضیق علیه ویؤذیه قال: فقالت له امرأته: ویلک اتق الله، لا تدری من فی منزلک وعرفته صلاحه وقالت: إنی أخاف علیک منه، فقال لارمینه بین السباع، ثم فعل ذلک به فرئی علیه السلام قائما یصلی وهی حوله.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی