آغوز

طبقه بندی موضوعی
پیوندها
  • ۰
  • ۰

عمرو عاص 2

  • #اول_شوال به درک واصل شدن#عمرو_بن_عاص مبارک

    پ.ن
    عمروعاص،مرد تاثیر گذار تاریخ اسلام و مصر!
    در سال 41 ه‍ ق درهمین روز،عمرو بن عاص در سن 90 سالگى درگذشت. وی حاکم مصر و معاون معاویه بود.او از مشهور ترین سیاست مداران تاریخ عرب بشمار میرود. وی بعد از حاکم شدن بر مصر شهرفسطاط که بعداً به مصر و بعد به قاهره معروف گشت را تاسیس کرد.او در وقت مرگ مى گفت:چنان است که کوه رضوى را بر گردن من نهاده اند و درون پر از خار است و مرا از سوراخ سوزنى بیرون مى کنند!
    مادر اوکنیزى بود که عبد الله بن جذعان او را خرید و آزادش کرد.او به کار تن فروشی روى آورد لذا آبروى عبد الله بن جذعان را برده بود.در برخی از نوشته جات تاریخی نقل شده است که بعد از تولدش،ابولهب،امیه بن خلف هشام بن مغیره،ابوسفیان و عاص بن وائل هر کدام مجزا مدعى او شدند!آخر الامر قضاوت را بر عهده خود نابغه گذاشتند،و او هم عاص را انتخاب کرد.به او گفتند:چرا عاص را انتخاب کردى با اینکه بچه به ابوسفیان شبیه تر است؟گفت:ابو سفیان بخیل است و عاص بهتر نفقه مى دهد!عاص پدر او شد،این عاص همان کسى بود که پیامبر اسلام را اولین بار ابتر(مقطوع النسل) خطاب کرد.
    واقعه#صفین و#قرآن برسر#نیزه کردن و مرگ#مالک_اشتر و واقعه#حکمین و دسیسه او در دربار نجاشی برای بازگرداندن جعفر از کارهاى مشهور اوست.
    مسلمان شدن او بدین شکل بودکه مردم مکه پس از تلاشهای نا فرجام در محاصره مدینه، متوجه شدند که اوضاع دارد به نفع اسلام تغییر می کند.عمرو عاص به همراه اشخاصی چون خالد بن ولید و عثمان بن طلحه، قبل از فتح مکه مسلمان شدند.در زمان خلافت ابوبکر و عمر مدت زیادی در مدینه نماند،چرا که ابوبکر وی را با سپاهی برای فتح فلسطین فرستاد.روایات در مورد فتح فلسطین گوناگون هستند، اما از اکثر آنها نقش عمرو در این فتح هویدا است.وی توانست نواحی غرب اردن را نیز مطیع خود کند و درجنگهای اجنادین،یرموک و فتح دمشق نیز حضور داشت.شهرت عمرو بیشتر به خاطر فتح مصر است که گفته می شود با مسئولیت خودش سپاهی را به آنجا برد.اما احتمال زیاد این سپاه باید از عمر بن خطاب فرمان گرفته باشد و تحت نظارت وی بوده باشد.مدتی بعد لشکری به فرماندهی زبیر به کمک#عمروعاص فرستاده شد.جزئیات فتح مصر به این صورت است که در تابستان ۱۹هجری/۶۴۰میلادی لشکر یونان در هلیوپلیس شکست خوردند و در سال۲۰هجری/۶۴۱میلادی،اعراب،بابل را فتح کردند و در ۲۱هجری/۶۴۲میلادی،اسکندریه نیز تحت امر#اعراب قرار گرفت.فتح مصر توسط اعراب واقعه تاثیر گذاری بر#تاریخ #مصر بود تاجایی که فرهنگ چندهزار ساله مصرنابودشد و حتی زبان مردمانش نیز تغییر یافت.

  • #تولی
    #تبری
    #لعن
    #ملعون
    #عمروعاص
    #عمرو_عاص
    #عمرو_بن_عاص
    #عاص_کشون
    #عمروعاص_کشون

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی