آغوز

طبقه بندی موضوعی
پیوندها
  • ۰
  • ۰

موضوع:

  • حکم برخواستن ناخودآگاه از سجده بدون گفتن ذکر سجده
  • تفاوت ادراکات در دنیا و برزخ و قیامت
  • آخرین وصایای حضرت زهرا

اعوذ بالله سمیع علیم من شیطان رجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

احکام:

  • اگر در سجده قبل از گفتن ذکر سجده، سر بی اختیار از محل سجده برداشته شود، تکلیف چیست؟
    مثلا در حرم به علت هجوم جمعیت سر ناخودآگاه از سجده برداشته شود.
    یا وقتی از دو مهر بر روی هم برای سجده استفاده میشه، به علت شتاب در سجده رفتن، مهر زیرین جا به جا شود…اگر در نماز جماعت رخ دهد و امام جماعت هم چنان در سجده است، شما میتوانید دوباره سر بر سجده بگذارید و ذکرش را بگویید.در نماز فردی اگه رخ دهد:
    ۱٫اگر بعد از جدا شدن بتونید سر را کنترل کنید و نگه دارید تا دوباره به مهر نخورد، همان ضربه ای که به مهر خورده یک سجده به حساب می آید، با این که شما ذکر سجده را نگفتید.
    چون ذکر سجده رکن نیست و شما هم عمدا آن را ترک نکردید، پس نماز شما درست خواهد بود.
    ۲٫اگر نتوانید سر را کنترل کنید و دوباره با مهر برخورد نماید، این بازگشت مجدد، تعدد سجده به حساب نمی آِید، یعنی دو سجده نیست. مجموعا یک سجده به حساب می آید و ذکر سجده را بگویید. اگر سجده اول تان بوده. می نشینید و برای سحده دوم اقدام میکنید و اگه سجده دوم تان بوده، به نماز تان ادامه میدهید.

======

  • ادراکاتی که ما در عالم برزخ پیدا میکنیم، گسرده تر از آن چیزی است که در دنیا درک میکنیم.
    از لحاظ شنیدن و دیدن و حس کردن و بوییدن.
    کلا فضای جدیدی برای ما باز میشود.
    تفاوت ادراک ما در دنیا و برزخ، مشابه تفاوت ادراکات جنین در رحم مادر با بچه به دنیا آمده و حتی بزرگ شده ست.
  • مادر بترسه، جنین خودش را جمع میکند.
    جنین نسبت به صدا ها واکنش دارد.
    لذا گفته میشود که خوب است مادر در دوران بارداری قرآن بخواند و ذکر زیاد بگوید و حرف های خوب بزند و بشنود، چون از لحاظ معنوی روی بچه اثر میگذارد.
    یه ضربه کوچک به شکم مادر بخوره، چنین واکنش نشان میدهد.
    با این حال جنین چقدر ادراک دارد؟ به نسبت بچه ای که به دنیا آمده یا در سنین رشد قرار دارد؟
    در عالم برزخ هم ما همچین حالتی را نسبت به دنیا دارید.
  • ما در رَحِم دنیا هستیم.
    خیلی از چیزها ادراک شدنی نیستند در این دنیا و وقتی از آن بیرون بیاییم آنگاه میتوانیم درک کنیم.
    عده ای می توانند رحم دنیا را بشکنند.
    نمیمیرند اما می توانند از آن خارج شوند.
    اونها میتوانند سنخ ادراکات برزخ را درک کنند.
  • روایاتی از حضرت عیسای مسیح از زبان ائمه ما هست که جناب عیسی روح الله فرمود:
    لن یلج ملکوت السماوات من لم یولد مرتین؛
    تا کسی دو بار زاییده نشود با ملکوت عالم آشنا نمی‌شود.۱۱
  • اصلا شرط ورود به ملکوت اینه که آدم دوبار زاده بشه.
    یک بار از شکم مادر و بعد از شکم طبیعت و دنیا.
    آنگاه خیلی چیزها را می تواند درک کند. ۱
  • امام سجّاد می‌فرمایند:‌
    الا انّ للعبد اربع اعین، عینان یبصر بهما امر دینه و دنیاه، و عینان یبصر بهما امر آخرته. فاذا اراد الله بعبد خیراً فتح له العینین اللّتین فی قلبه فابصر بهما الغیب و امر آخرته، و اذا اراد به غیر ذلک ترک القلب بما فیه:
    هر بنده‌ای چهار چشم دارد، دو چشم که با آن‎ها امر دین و دنیایش را می‌بیند و دو چشم که با آن‎ها امر آخرت خویش را می‌بیند.
    پس آن‎گاه که خداوند نسبت به بنده‌ای ارادهنیک نماید، دو چشمی را که در دلش وجود دارد می‌گشاید و در نتیجه او به وسیله آن دو، غیب و امر آخرت خویش را می‌بیند. و هنگامی که غیر آن را نسبت به او اراده کند، قلبش را در همان حالی که هست رها می‌کند. ۲

    وقتی چشم اخروی او گشوده شود، چیزهایی را درک میکند که برای دیگران حتی قابل توضیح نیست.
  • کُلُّ شَیْ‏ءٍ مِنَ الْآخِرَهِ عِیَانُهُ أَعْظَمُ مِنْ سَمَاعِهِ
    دیدن هر چیزى از آخرت عظیم‏تر است از شنیدنش. پس باید شنیدن و خبر گرفتن از غیب (به وسیله انبیاء) شما را از دیدن کفایت کند.۳٫
  • هر چیزی که ما از جنس آخرت داریم، وقتی می رود در عالم برزخ و قیامت، فقط باید آن را ببینی و با آن مواجه بشی.
    هیچ لفظی برای بیان آن وجود ندارد و هر چه گفته شود کم است.
    چون الفاظ ما مال دوران جنینی ماست و فقط میشود گفت که  اونجا خبرهایی ست که نمی توانیم اینجا درک کنیم.
    کسانی که برای لحظاتی پرده از جلوی چشم شان کنار می رود، متوجه این مسیله میشوند.
    و آنجاست که متوجه میشویم که خیلی از کارها که الان برای ما مهم است، آنحا چقدر پست و بی ارزش است.
  • ظاهر دنیوی با باطن اخروی فرق دارد.
    اونچه که جنین از طریق بند ناف تغذیه میکند برای ما منزجر کننده ست اما برای او مایه حیات ه.
    اگر برای او پرده کنار رود متجه میشود آنچه که از آن ارتزاق میکند چیست.
    خیلی از چیزهایی که ما در دنیا داریم در واقع چیزهای خیلی پستی ه.
  • إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا   ۴
    آنان که اموال یتیمان را به ستم می خورند شکم خویش پر از آتش می کنندو به آتشی فروزان خواهند افتاد.
    کسی که مال یتیم را می خورد به ظاهر برای ش شربت است. اما شربت نیست.آتشی است که داره می بلعه.
    انگار داره یخ میخوره و بسیار خنک اما در واقع بسیار داغ است
  • ابی بصیر می گوید: من به امام جعفر صادق(ع) عرض کردم: آسان ترین چیزی که انسان را جهنمی می کند چه است؟
    امام فرمود: «من اکل مال الیتیم درهماً و نحن الیتیم؛ هر کس مال یتیمی را بخورد و ما یتیم هستیم.»
    از اقسام مال یتیم خوردن آن است که بر شخصی خمس واجب گردد و نپردازد . ۱۳یعنی کسی که خمس نمیدهد اکل مال یتیم می کند.کلمه “یتیم” که در حدیث آمده یعنی دارند مال ما را میخورند.  (توضیحات بیشتر : ۱۴)
  • آنها که خمس نمیدهند و مال غیر مُخَمَس را میخورند، انگار که دارند آتش جهنم را میخورند.
    و چون در دوران جنینی به سر میبرند، متوجه نمی شوند.
  • لَقَدْ کُنتَ فِی غَفْلَهٍ مِّنْ هَذَا فَکَشَفْنَا عَنکَ غِطَاءکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ ۵
    تو از این غافل بودی ما پرده از برابرت برداشتیم و امروز چشمانت ، تیزبین شده است.وقتی پرده کنار میرود، آنگاه چشم ها ریزبین میشد که عجب چیزهایی بوده.
  • مشابه حالت دنیا و برزخ، ما بین برزخ و قیامت هم هست.
    برزخ هم رَحِمی هست برای عالم قیامت.
    بشر ادراکاتی را در قیامت پیدا می کند که در برزخ درک نمی کند.
  • آتش دنیا درک و شعور ندارد، اما آتش جهنم درک و شعور دارد.
    در آتش دنیا خشک و تر با هم میسوزند.
  • إِذَا رَأَتْهُم مِّن مَّکَانٍ بَعِیدٍ سَمِعُواْ لَهَا تَغَیُّظاً وَزَفِیراً  ۶
    چون (دوزخ) از فاصله‏ دور آنان را ببیند، خشم و خروشی از آن می‏شنوند.وقتی آتش جهنم طعمه خود را می بیند، شعله ور میشود.
    آتش جهنم شعور دارد و تسلیم محض امیر المومنین علی ع است.

  • پیامبر (ص ) فرمود:
    نعم حقا من اللّه و رسوله انّه امیرالمؤ منین و سید المسلمین و صاحب لواء الغر المحجلین یقعده اللّه عزّوجلّ یوم القیامه على الصراط فیدخل اولیائه الجنّه و اعدائه النّار.
    آرى ، از طرف خدا و رسولش حق است که على (ع ) امیرمؤ منان و سرور مسلمین و پرچمدار افراد درخشنده و نورانى مى باشد، خداوند در روز قیامت ، او را بر(پل صراط) مى نشاند، و آن حضرت دوستان خود را به سوى بهشت ، و دشمنانش را به سوى دوزخ روانه مى کند .۱۲
  • پیامبر اعظم، صلی الله علیه و آله و سلم:
     إِذَا مَرَّ الْمُؤْمِنُ عَلَى الصِّرَاطِ فَیَقُولُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ طُفِیَتْ لَهَبُ النِّیرَانِ وَ تَقُولُ جُزْ یَا مُؤْمِنُ فَإِنَّ نُورَکَ قَدْ أَطْفَأَ لَهَبِی؛
    هنگامی که مومن از پل صراط عبور می کند و می گوید:
    «بسم الله الرحمن الرحیم»؛ شعله های آتش خاموش می شود و آتش می گوید: ای مومن عبور کن که نور تو شعله های مرا خاموش کرد. ۷
  • ما ادراکی از آتش قیامت نداریم اما این اوصاف آتش قیامت است که در احادیث آمده.
    بهشت هم ذی شعور است و درک و شعور دارد.
    ادراکات در آنجا خیلی زیاد است.
  • حدیث داریم که اگر یک حورالعین لباس خود را بیاورد و بین آسمان و زمین بازش کند، قبل از این که مردم او را ببینند، از بوی خوش او احدی زنده نمی ماند. البته اگر مردم توان استشمام آن بو را داشته باشند. ۱۵
  • حقایق در دنیا خیلی واضح میشود اما برخی از حقایق حتی در قیامت نیز رفیت درک ش وجود ندارد.
  • رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند:
    چون روز قیامت شود دخترم فاطمه بر ناقه‏اى از ناقه‌‏هاى بهشت به محشر رو کند … و جبرئیل مهار آن ناقه را گرفته و با بانگ بلند فریاد زند: دیده بر هم نهید تا فاطمه دختر محمد صلی‌الله‌عیله‌وآله بگذرد! … ۸
    حالا سوالی که مطرح میشود این است که مردها که نامحرمندف بچه های حضرت زهرا چطور؟
    پیامبرانی که حضرت زهرا از نسل آنان است چطور؟
    ابراهیم خلیل الله چطور؟

    خانوم ها که محرم اند. آنها چطور؟پاسخ آن است که آنجا اصلا قابل دیدن نیست.
    در دنیا میتوانی ماه و ستاره را ببینی و حتی خیره بشه، اما نمی توانی با چشم عادی خورشید را ببینی، اگر هم نگاه بکنی چشم خودت آسیب می بیند و هیچی هم درک نمیکنی.
    نگاه گذرا میشه کرد اما خیره نمیشه شد.
    حالا اگه یه خرده به خورشید نزدیک بشیف نگاه گذرا هم نمیتونی بکنی.
    فقط باید چشم ت را ببندی.در قیامت حضرت زهرا مقامی دارد که حتی با چشم قیامتی هم نمیشه نگاهی به ایشان کرد.
  • امام صادق فرمود:
    هر که فاطمه را آنطور که سزاوار است و حق معرفت اوست بشناسد، شب قدر را درک کرده است،
    و همانا آن حضرت فاطمه نامیده شده است زیرا مردم از شناخت او بریده شده اند و عاجزند. ۹
  • مردم نمی توانند مقام شامخ حضرت زهرا را درک کنند.
    نه در دنیا و نه در برزخ و نه در قیامت.

    مقامی دارند که فقط چشم پیامبر اعظم و امیر المومنین و فرزندان شان تاب دیدارشان را دارد.
    ما یه اسمی از زهرای مرضیه میشنویم و سخنی می گوییم.
    آن هم ما که در رحم دنیاییم.
    در آن دنیا حتی بدون اجازه نمیشود اسم حضرت زهرا را بر زبان آورد.
  • ظلم آنجاست که به زهرای مرضیه ۱۸ ساله با ۴ فرزند این گونه جسارت شد.
    این اتفاق اگر برای بانوی عفیفه ای رخ دهد، دلخراش است.
    حالا ببینید این جسارت ها به کی صورت گرفته؟
    به کسی که اولین و آخرین از ادراک او عاجز ند.
  • وقتی پسر در یه دعوا به فردی سیلی میزند و کار به دادگاه بکشد اگر از عمد نبوده که باید دیه بدهد و اگر از از عمد بوده باید قصاص بشود.
    اما اگر این پسر به پدرش سیلی بزند….
    هر آدم عاقلی می گوید در گوش پدرت زدی؟؟؟؟؟!!!!!!
    مقام پدر چیز دیگری ست و جرم خیلی سنگین میشود.حالا این مقام بالاتر رود.
    به کسی که انبیا قادر به مشاهده او حتی در قیامت نیستند، سیلی زده شده….
    این جرم در هیچ ظرفی جبران پذیر نیست.حالا ما هر چقدر به سینه بزنیم و گریه کنیم، کار خاصی انجام نداده ایم.

==============

  • حضرت زهرا به امیر المومنین عرضه داشت که میخواهم وصیتی به شما بکنم اما میترسم که اسباب زحمت شود.آخه پیامبر همان ابتدای ازدواج به زهرای خود گفت چیزی از علی درخواست نکن، شاید نتواند انجام دهد و خجالت بکشد و به زحمت بیفتد.حالا حضرت زهرا میخواست حتی پس از شهادت شون هم اسباب زحمت حضرت امیر را فراهم نکنند.
    حضرت زهرا گفتند برای این که به زحمت نیفتید این وصیت را به دیگری میکنم. ۱۰
    حضرت امیر فرمودند نه. این وصیت را بخودم بگو.
    حضرت فاطمه (س) گفت ای پسر عم در دوران ازدواج هرگز مرا دروغگو و خائن نیافتی و از آغاز زندگی مشترک و معاشرتم با تو جز طریق وفا و صفا نپیمودم.
    امام علی(ع) فرمود: پناه بر خدا راست می گوئی، به خدا سوگند تو داناترو نیکوتر و پرهیزکارتر از آن بودی (انت اعلم بالله و ابر و اتقی) تو گرامی تر از هر کس بود من نیز در مخالفت با توبیخ تو بیمناک بودم. فقدان و وجدائی تو بر من سنگین است چون چاره ای جز تسلیم ندارم آن را تحمل می کنم به خدا قسم مصیبت رسول خدا (ص) بر من تجدید شد…
    آنگاه ساعتی با هم گریستند (واخذ راسها و ضمها علی صدره)، امام علی (ع) سر فاطمه (س) را به سینه اش چسبانید و فرمود فاطمه جان، هر وصیتی که داری بکن و من در اجرای وصیت تو کوشایم و کار تو را بر خود مقدم می دارم.
    حضرت فاطمه (س) وصیت کرد احدی از آنها که بر او ستم کرده اند در سر جنازه اش حاضر نشوند و بر او نمازنگذارند…
    آنگاه فرمود مرا شب غسل ده، شب کفن کن وشب دفن کن
    (غسلنی باللیل، فاکفنی فی اللیل وادفنی فی اللیل…)
    حضرت زهرا در ادامه فرمودند :
    ابکنی یا ابالحسن وبکلل یتاما
    بر من گریه کن.
    بر مظلومیت زهرا ت گریه کن.
    برای این بچه های قد و نیم قد گریه کن.اما در میان اینها حسینم را فراموش نکن.
    حسین من را تشنه میان دو نهر آب سر از بدن جدا میکنند.

6

=====

یه حدیث جالب که موقع پیدا کردن منابع به آن برخوردم از حضرت امیر ع :
بدانید آنچه از دنیاى شما کم شود و به آخرت اضافه گردد بهتر است از اینکه از آخرت شما کم شود و به دنیاتان اضافه گردد.

=====

با تشکر فراوان از جناب علی خورشیدی که بدون کمک ایشان پیدا کردن همه منابع این جلسه برایم مقدور نبود.

======

===> برای شنیدن فایل صوتی این سخنرانی می توانید به جلسه سوم سخنرانی فاطمیه سال ۱۴۳۵ مراجعه نمایید.

  • منابع:
    ۱٫ شواهد الربوبیه، ملاصدرا.
    ۲٫ مجلسی، بحار الانوار، ج ۶۱، ص ۲۵۰٫
    ۳٫ خطبه ۱۱۴ : از خطبه‏ه اى حضرت امیر در پند و اندرز مردم
    ۴٫ سوره نسا آیه ده
    ۵٫سوره ق آیه ۲۲
    ۶٫ فرقان آیه ۱۲
    ۷٫ مستدرک‏الوسائل، ج ۴، ص ۳۸۸٫
    ۸٫ بحارالانوار، ج ۴۳ ص۲۱۹٫
    ۹٫ بحارالأنوار – ج:۴۳ – ص:۶۵
    ۱۰٫ بحارالانوار، جلد ۴۳، ص ۲۱۴
    ۱۱٫  شرح أصول الکافی ج‏۱- ص: ۳۶۱  الحدیث الثانى عشر – الشرح‏ – المشهد الثانى عشر فی …….
    ۱۲٫ کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج‏۲، الحدیث الرابع ص: ۵۸۳
    ۱۳٫لوامع صاحبقرانى – ج‏۵- کتاب الزکاه  – کتاب باب الخمس – خوردن خمس ص : ۵۵۹
    ۱۴٫ مرحوم علامه محمد تقی مجلسی در لوامع صاحبقرانی می فرماید : ما یتیمیم یعنى خمس را میخورند و نمیدهند و یک حصه او مال یتیمان سادات است به نص قرآن یا آن که بی ‏کسى خود را تشبیه کرده‏ اند به یتیمان چنانکه یتیمان نمى ‏توانند دفع ظلم از خود کردن ایشان نیز چنین‏ اند بحسب ظاهر و بحسب معنى درّ یتیمند یعنى مرواریدى که نظیر نداشته باشد و بهر دو مضمون در اخبار وارد شده است‏ .
    ۱۵٫ کتاب العین، ج‏۴، ص: ۴۲۷
    و فی الحدیث‏: لو أن امرأه من الحور العین أشرفت‏ لَأَفْغَمَتْ‏ ما بین السماء و الأرض ریح المسک‏
    اگر که زنی از حورالعین اشراف پیدا کند ، بین آسمان و زمین را بوی مشک پر می کند .
    این حدیث در منابع حدیثی یافت نشد . لیکن کتاب العین اولین لغت نامه عربی نگاشته شده و دارای اعتبار فراوانی نیز می باشد .

===> برای شنیدن فایل صوتی این سخنرانی می توانید به جلسه سوم سخنرانی فاطمیه سال ۱۴۳۵ مراجعه نمایید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی